حفظ محتوای ویتامینی غذاها

-حفظ-محتوای-ویتامینی-غذاها

حفظ محتوای ویتامینی غذاها

طرز تهیه ، دستور پخت
  • بسیاری از ویتامین ها به راحتی بر اثر ذخیره سازی طولانی مدت، فرآوری یا پخت غذا در دماهای بالا از بین می روند.

•    میوه ها و سبزیجات زمانی که در رسیدگی کامل چیده و سپس بلافاصله با حداقل فرآوری خورده شوند، بیشترین میزان مواد مغذی را دارند. بنابراین مغذی ترین حالت این است که میوه ها و سبزیجات را وقتی که کاملا رسیده باشند بچینیم (نه این که به صورت کال چیده شوند و سپس اجازه بدهیم که در حالت چیده شده برسند) و فوراً مصرف کنیم.

•    غذاهای منجمد گزینه خوبی هستند زیرا عموماً در حداکثر تازگی چیده شده، به سرعت منجمد گردیده و برای حفظ مواد مغذی در دماهای پایین نگهداری می شوند.

•    باید غذاها را به صورت مناسب ذخیره کرد تا جلوی از دست رفتن مواد مغذی آنها گرفته شود. مکان های تاریک و خنک بهترین گزینه هستند زیرا تخریب ویتامبن ها در دماهای بالا تسریع می شود و ضمنا برخی ویتامین های محلول در آب از جمله ویتامین های B2 و C بسیار به نور حساس هستند.

•    آشپزی در از دست رفتن ویتامین ها نقش دارد و بسیاری از ویتامین های محلول در آب بر اثر حرارت تخریب می شوند. از این رو بهتر است زمان پخت به حدقل برسد. آب پز کردن سبزیجات در مقدار زیادی آب باعث می شود ویتامین های غذا به درون آب نشت کنند. اگر سبزیجات بخار پز شده یا با مقدار کمی آب پخته شوند حداکثر میزان مواد مغذی آن حفظ می گردد.