آشپزی با چربی کم

آشپزی-با-چربی-کم

 آشپزی با چربی کم

طرز تهیه ، دستور پخت
  • غذاهای مشابه با چربی کمتر

    غذاهای پرچرب غیر سالم را می توان به راحتی با غذاهای خوشمزه کم چربی جایگزین کرد. به عنوان مثال، دو غذای نشان داده شده در شکل ها از بسیاری جهات شبیه هم هستند: گوشت مرغ ماده اصلی هر دو غذا را تشکیل می دهد و زمان تهیه و پخت شان هم تقریباً مشابه است. با این حال میزان کل چربی و چربی های اشباع در غذای پایین تقریباً یک پنجم غذای بالایی و میزان کل کالری آن تقریباً نصف آن خواهد بود. برای کاهش محتوای چربی و کالری، موارد زیر رعایت شده اند: استفاده از سینه مرغ به جای ران و بال مرغ، کندن پوست مرغ پیش از تهیه، گریل کردن یا پخت روی صفحه چدنی، پخت (griddle) همراه با آغشتن مرغ به مقدار بسیار کمی روغن به جای پوشاندن مرغ با آرد سوخاری و غوطه ور ساختن آن در روغن، و خوردن غذا همراه با سالاد و سیب زمینی آب پز به جای سیب زمینی سرخ کرده.

 برخی دیگر از انواع جایگزینی سالم عبارتند از:

•    استفاده از برش های گوشت بدون چربی به جای گوشت پرچربی
•    استفاده از برش های سینه بوقلمون به جای گوشت گاو نگهداری شده در آب نمک
•    پای مرغ پر شده با خمیر پر کننده شیرینی پزی

آشپزی با چربی کم

سرخ کردن (و به خصوص سرخ کردن از طریق غوطه وری غذاها در روغن) روشی از آشپزی است که محتوای چربی غذا را تا حد زیادی بالا می برد. اگر کسی می خواهد دریافت چربی را در رژیم غذایی کم کند، به ندرت باید از غذاهای سرخ شده با این روش استفاده کند.
به جای این روش باید به دنبال روش هایی بود که سطح چربی را در کمترین حد نگه می دارند؛ استفاده از این روش ها آسان است و امکان پخت گوشت قرمز، ماهی، سبزیجات و میوه ها را به طریقه ای سریع و سالم فراهم می آورد به نحوی که مواد مغذی و ضروری غذا بدون بالا رفتن چربی های غیر سالم، حفظ شوند. سایر نکات آشپزی کم چربی، از این قرار هستند:

•    افزودن آب و آب لیمو، اگر مواد تشکیل دهنده غذا به نرمی و رطوبت بیشتری نیاز دارند.
•    انتخاب برش های بدون چربی گوشت قرمز و ماکیان و کندن چربی های قابل مشاهده قبل از پخت
•    استفاده از توری در هنگام گریل کردن یا کباب کردن تا قطرات چربی بتواند از غذا جدا شده و بریزند.
•    کاهش میزان روغن یا چربی مورد نیاز از طریق استفاده از ماهی تابه های نچسب
•    سرخ کردن سریع (stir-frying) در آب گوشت به جای روغن
•    استفاده از غذاهای بخارپز یا تهیه شده در مایکروویو
•    آغشتن سطح غذا با مقدار کمی روغن (به جای سرخ کردن از طریق غوطه وری در روغن) و سپس گریل یا کباب کردن، تا همان مقدار تُردی حاصل شود.

دودی کردن گرم (hot-smoking)

ماهی، گوشت قرمز و ماکیان را می توان روی یک توری در یک تابه ی چینی گود دارای پوشش، روی لایه ای از برگ های چای و سایر طعم دهنده های خوشمزه پخت.

گریل کردن:

این روش که به هیچ گونه چربی و روغن نیاز ندارد و باعث می شود لایه بیرونی غذا قهوه ای و ترد شود. ریختن آب گوشت روی گوشت در حال بریان شدن یا خواباندن گوشت در چاشنی ها به آن طعم می دهد و آن را نرم نگه می داد.

کاغذ پیچ کردن (پیچیدن در کاغذ مومی):

در این روش، طعم، مواد مغذی و عصاره های درون غذا با قرار دادن غذا در کاغذ روغنی یا قطعات فویل حفظ و پختن آن در تنور یا با بخار انجام می شود. بدین ترتیب طعم غذا به خوبی حفظ می شود.